Sunday, January 03, 2010

Mandela days






The very first day of my grand ménage, I moved a bookcase to another room. This one is filled with underground art books, books on pop culture, comix, etc. Lots of fun memorabilia, some of it going back to the 60s.
One by one, I arranged them. A stack of comix. A stack of various fanzines, literary mags, diverse things I'd stashed.
Suddenly, the face of Mandela appears ! I'd saved the Time Magazine special on Mandela. The cover was luminous, and this resonated thru me as El Commandant flashed into my mind.
Mandela is one of his heros — we had spoken about him around the time of Obama's election.
I put it aside to give it to him as part of his Xmas present.
I slipped it into a plain kraft envelop, unobtrusively marked "Top Secret", "pour El Commandant", and "Confidential" to make him smile.
I missed the moment when he opened it — I had wanted to see his face ... but he came towards me with tears in his eyes.
We shared an emotional hug of true & deep friendship.
I didn't realize how much this small gift would mean to him.

***

Le premier jour de mon grand ménage, j'ai déménagé une bibliothèque à une autre pièce. Celle-ci est remplie de petit livres d'art underground, des livres sur la culture pop, des comix, etc. Beaucoup de collectors et des souvenirs, dont certaines remontant aux années 60.
Un par un, je les ai trié. Une pile de comix. Une pile de fanzines, des magazines littéraires, diverses choses que j'avais planqué.
Subitement, le visage de Mandela apparaît! J'avais gardé le Time Magazine spécial sur Mandela. La couverture était lumineuse, elle a résonné à travers moi tandis que El Commandant me traversa l'esprit.
Mandela est l'un de ses héros — nous avions parlé de lui au moment de l'élection d'Obama.
Je l'ai mis de côté pour le lui donner en partie de son cadeau de Noël.
Je l'ai glissé dans une enveloppe kraft anonyme, discrètement marqué "Top Secret", "pour El Commandant", et "Confidentiel" pour le faire sourire.
J'ai loupée le moment où il l'a ouvert — j'avais envie de voir son visage ... mais il est venu vers moi avec des larmes dans ses yeux.
Nous avons partagé un câlin émotif de vraie et profonde Amitié.
Je ne me suis pas rendue compte à quel point ce petit cadeau signifierait pour lui.

No comments: